Asalamualaikum,
kali ini saya telah mendapatkan artikal daripada sahabat karib saya harap
kawan-kawan semua boleh mendapat pengajaran daripadanya. Sangat susah nak
dapatkan tips daripada beliau.
Langkah
pertama: SEDIAKAN BELANJAWAN
Belanjawan
harus dibuat terlebih dahulu seperti belanjawan saya di bawah
Ini
bertujuan untuk mengetahui jumlah pendapatan kita dan senarai perbelanjaan
kita. Ini memudahkan kita mengetahui berapa baki daripada gaji kita selepas
semua perbelanjaan telah ditolak dan memastikan kita tidak berbelanja lebih
daripada pendapatan kita.
“ Sentiasa memastikan perbelanjaan
kita pada keperluan utama”
Langkah
kedua: BAHAGIKAN PERBELANJAAN KEPADA
BEBERAPA KATEGORI
Teliti
belanjawan dan bahagikan kepada beberapa kategori. Contoh belanjawan saya, saya
telah membahagikan kepada enam bahagian iaitu perbelanjaan diri sendiri,
simpanan dan bayaran pinjaman, meningkatkan potensi diri, bil dan perkhidmatan,
pemberian dan sedekah jariah, dan lain-lain perkara. Pastikan setiap perkara
tersebut di tulis di sampul bagi mengelakkan tersalah masuk duit atau
menggunakannya
Langkah
ketiga: ISI SAMPUL DENGAN BELANJAWAN YANG
TELAH DIPERUNTUKKAN
Isi
sampul dengan wang yang diperuntukan seperti senarai belanjawan yang disediakan
tadi
Langkah
keempat: BELANJAKAN WANG MENGIKUT JUMLAH
PADA SAMPUL
Gunakan
wang hanya mengikut jumlah perbelanjaan di dalam sampul. Contohnya sekiranya
saya ingin makan dan minum, saya hanya menggunakan duit di dalam sampul
makanan/minuman sehinggalah wang itu habis digunakan pada akhir bulan
Langkah
kelima: WANG LEBIHAN DISIMPAN UNTUK
SIMPANAN ATAU MEMBAYAR HUTANG
Sekiranya
jumlah pendapatan melebihi jumlah perbelanjaan walaupun hanya RM1, jadikan ia
sebagai simpanan tambahan atau gunakannya untuk membayar hutang sehingga hutang
itu habis
Untuk
mendapatkan tips mengenai pegurusan kewangan, saya syorkan anda melawati blog
ini wan-ci.blogspot.com
0 comments:
Post a Comment